19.08.2024

Transportni barometer podjetja TIMOCOM: V obdobju konjunkture grozi pomanjkanje transportnih kapacitet

Transportni barometer_2_Q2

Kljub šibki konjunkturi in gospodarskim izzivom v Evropi število ponudb tovora v 2. četrtletju leta 2024 narašča. Na borzi TIMOCOM, enem največjih omrežij za cestni tovorni promet v Evropi, so vnosi tovora bistveno nad vrednostmi iz prejšnjega leta. 

Po vsej Evropi je bilo skupno vnesenih dvakrat toliko ponudb tovora kot v istem obdobju leta 2023 (+101 %) in 53 % več kot v 1. četrtletju leta 2024. Tako kot prejšnje leto je bilo v maju zabeleženo največje število tovora (+112 % v primerjavi z letom 2023) in dosežen je bil nov letni rekord z 81-odstotnim povprečnim deležem prevoza. Število ponudb tovora v notranjem prometu v Nemčiji je bilo v drugem četrtletju skupno 66 % višje kot v istem četrtletju prejšnjega leta. V primerjavi s prvim četrtletjem se je število ponudb znotraj Nemčije prav tako povečalo za dve tretjini.

Za naraščajoče število kratkoročnih prevozov primankuje kapacitet na trgu 

V maju, mesecu z veliko prazniki, so potrebe po prevozih vsako leto zelo visoke. Za obvladovanje takšnih vrhuncev ponudniki iščejo dodatne potrebne kapacitete predvsem na borzah tovora. Tudi naročniki prevozov in špediterji, ki običajno zaposlujejo predvsem stalne transportne partnerje, v takšni situaciji pospešeno oddajajo naročila za prevoze. »Cene ponudb na borzah tovora so v teh primerih večinoma donosnejše od fiksno dogovorjenih pogojev,« pravi Gunnar Gburek, predstavnik za stike z javnostjo pri podjetju TIMOCOM. »Prevozniki pogosto niso pripravljeni naročnikom dati na razpolago več kapacitet po sorazmerno nizkih cenah. Zato se številni naročniki odločijo, da bodo odprta naročila za prevoze ponudili na borzah tovora.«

Pomanjkanje voznikov in vse večje število stečajev prispevata k pomanjkanju kapacitet na prevozniškem trgu. Na borzi TIMOCOM so po 28-odstotnem znižanju števila ponudb tovornega prostora v 1. četrtletju leta 2024 v primerjavi s prejšnjim letom v drugem četrtletju leta 2024 uporabljene kapacitete tovornjakov za 3 % nižje kot prejšnje leto. »Večje povpraševanje in višje cene prevoznike dejansko spodbudijo k temu, da zagotovijo nove kapacitete. Zaradi slabe infrastrukture in dejstva, da možnosti uporabe novih pogonskih tehnologij ni mogoče preračunati, pa številni oklevajo«, pravi Gunnar Gburek. »To bi lahko vodilo do tega, da bi morebitna pospešena konjunktura zastala.«

TIMOCOM prevoznikom priporoča, da oblikujejo zaprte borze tovora, na katerih bodo lahko ponujali dodatne potrebne prevoze. Tam imajo vključeni stalni transportni partnerji možnost, da s predlagano ceno za te prevoze zahtevajo cene, ki trenutno veljajo na trgu.

Transportni_barometer_tovorni_prostor

Ponudbe tovornega prostora v Q2 2024

»Ponudbe na borzah tovora so v teh primerih večinoma donosnejše od fiksno dogovorjenih pogojev ob začetku leta,« pravi Gunnar Gburek, predstavnik za stike z javnostjo pri podjetju TIMOCOM.

Cene ponudb in predlogi cen nihajo

V Nemčiji so se cene oddanih ponudb tovora v drugem četrtletju leta 2024 glede na trenutno povpraševanje v tedenskem povprečju gibale med 1,61 €/km in 1,83 €/km. Povprečna cena v drugem četrtletju je bila za 13,9 % višja od cen ponudb v istem četrtletju prejšnjega leta. V nasprotju s tem so znašale povprečne vrednosti predlaganih cen prevoznikov v 2. četrtletju do 1,93 €/km. V tednih velikega povpraševanja se je bistveno zvišala tudi zahtevana cena za prevoze znotraj Nemčije, in sicer za 17,4 % v primerjavi z letom 2023. Cene ponudb in povpraševanja se tako močno razlikujejo. »Na koncu se bosta obe strani verjetno srečali nekje na sredini,« komentira Gunnar Gburek.

Ob upoštevanju vseh evropskih povezav je cena ponudb v povprečju znašala 1,60 €/km. Predlagane cene za mednarodne prevoze so povprečno znašale 1,58 €/km in so bile skoraj na ravni ponujenih cen. Tu razlika ni bila tako velika, ker daljše mednarodne poti praviloma omogočajo ugodnejšo ceno na kilometer, stroški dizelskega goriva in cestnin v različnih regijah pa različno vplivajo na cene. 

Najvišje cene so bile ponujene za prevoze v Veliko Britanijo: Najvišje ponudbe prevozov, predvsem iz Švice, Italije in Francije v Združeno kraljestvo, so se v tedenskem povprečju gibale med 2,34 €/km in 2,75 €/km. Dodatni stroški zaradi zapletenih carinskih postopkov in daljšega čakanja na mejah ter težave pri iskanju povratnega tovora so bistveni razlogi za primerljivo višje cene.

V pričakovanju poletnega upada: Zmanjšanje števila ponudb tovora do vključno avgusta

Napoved za tretje četrtletje v letu 2024 predvideva zmanjšanje povpraševanja na prevozniškem trgu. Povprečno razmerje med ponudbami tovora in tovornega prostora bo v tradicionalno šibkejših poletnih mesecih julija in avgusta predvidoma nižje od 70 : 30. Šele od septembra dalje bo verjetno znova mogoče beležiti sezonski porast ponudb tovora z ozirom na bližajoče se prevoze božičnega blaga. Delež prevoza v transportnem barometru podjetja TIMOCOM bi lahko takrat znova presegel 75 % in se znova približal vrednostim iz leta 2022 (glejte napoved na sliki).

Transportni barometer Q2 2024, slika (1)

Razvoj deleža prevoza tovora po Evropi 

Več informacij o trenutni situaciji na prevozniškem trgu in transportnem barometru najdete na spletni strani www.timocom.si. Aktualne spremembe števila ponudb tovora na evropskih poteh so poleg tega na voljo v poročilu transportnega barometra podjetja TIMOCOM.

Prenesi izjavo za javnost
Na začetek