Transportni barometer podjetja TIMOCOM: Negativno razpoloženje kljub pozitivnim obetom za prevozniški trg v letu 2025? (SL)
Upad ponudb tovora v 4. četrtletju, vendar bistveno nad ravnjo prejšnjega leta in dobre napovedi za evropski cestni tovorni promet.
Leto 2024 se je končalo s sezonsko pogojenim rahlim zmanjšanjem ponudbe tovora, vendar povpraševanje po prevozu v Evropi ostaja visoko. Kdor je med prehodom v novo leto iskal kamionski prevoz, je moral seči nekoliko globlje v žep in ponuditi višje cene. Leta 2025 bodo stroški cestnega tovornega prometa in s tem tudi cene prevozov še dodatno narasli.
Leto 2024 se je končalo s sezonsko pogojenim rahlim zmanjšanjem ponudbe tovora, vendar povpraševanje po prevozu v Evropi ostaja visoko. Kdor je med prehodom v novo leto iskal kamionski prevoz, je moral seči nekoliko globlje v žep in ponuditi višje cene. Leta 2025 bodo stroški cestnega tovornega prometa in s tem tudi cene prevozov še dodatno narasli.
Ob koncu leta razmerje med tovorom in tovornim prostorom ni doseglo ravnovesja: Delež tovora je bil do vključno decembra konstantno nad 70 % in je presegal razpoložljivo ponudbo tovornjakov. V četrtem četrtletju leta 2024 je bilo v Evropi 79 % več ponudb tovora kot v istem četrtletju prejšnjega leta. Ogromno povpraševanje je v celotnem letu 2024 povzročilo skoraj dvakrat tolikšno ponudbo tovora na spot trgu TIMOCOM Marketplace (+92 %). Po analizah podjetja Transport Intelligence Ltd. so to povpraševanje okrepile industrije, kot so e-trgovina, proizvodnja in trgovina na drobno, saj so podjetja obnavljala svoje zaloge in prevažala blago čez mejo.
Prevozniški trg v Nemčiji
V celotnem letu 2024 je bilo v nemškem notranjem prometu registriranih skupno 70 % več vnosov tovora kot v letu 2023. V Nemčiji je bilo v 4. četrtletju kljub stagnaciji gospodarskega razvoja mogoče zabeležiti 59 % več ponudb tovora v primerjavi z istim četrtletjem prejšnjega leta. »Nekatere špedicije in prevozniška podjetja so imela koristi od posla v času božiča, vendar je sektor transporta in logistike na splošno pesimističen glede prihodnjih mesecev,« pravi Gunnar Gburek, Head of Business Affairs pri podjetju TIMOCOM. Glede na podatke inštituta ifo samo vsako osmo podjetje v Nemčiji v letu 2025 pričakuje boljše poslovanje.

Delež ponudb tovornega prostora v 2024 12% nižji od preteklega leta
12 % manj ponudb tovornega prostora kot v preteklem letu
Leta 2024 se je število ponudb tovornega prostora na trgu TIMOCOM zmanjšalo za 12 % v primerjavi s preteklim letom. Razlogi so med drugim že dolgo znano pomanjkanje voznikov, ki trenutno omejuje kapacitete, pa tudi vedno večji stroški, ki jih ni mogoče prenesti naprej. V preteklem četrtletju se je v oktobru, ko je bilo povpraševanje veliko, v primerjavi z istim mesecem prejšnjega leta sicer povečal obseg ponudb tovornega prostora (+6 %), vendar je bilo v 4. četrtletju skupno 3 % manj tovornjakov na trgu TIMOCOM kot v istem četrtletju prejšnjega leta.
Po anketah nemškega ekonomskega inštituta (IW) samo podjetja iz sedmih panog v tem letu načrtujejo zaposlitev novih delavcev. Med njimi so tudi špedicije, ki želijo razširiti svoj kader. »Upanje prevoznikov na boljše poslovanje prevladuje nad splošno zadržanim gospodarskim razpoloženjem,« zaključuje Gunnar Gburek.
Priljubljena prevozna sredstva v cestnem tovornem prometu v letu 2024
Med najpogosteje iskanimi transportnimi enotami v ponudbi tovora so bili v letu 2024 na prvem mestu tovornjaki oz. prikolice s ponjavo. V 60,3 % ponudb tovora je bila v lanskem letu iskana ta vrsta polpriklopnika. Na drugem mestu so bili z 18,6 % mega priklopniki oz. jumbo tovornjaki, ki so jim s 13,2 % tesno sledili termotovornjaki in hladilni tovornjaki.

Najbolj pogosto iskani polpriklopniki v letu 2024
Ponudbene in predlagane cene pred prehodom v novo leto na najvišji ravni
Zaradi pomanjkanja tovornega prostora so razpoložljive kapacitete tovornjakov dragocene. V logistični panogi potekajo zahtevna pogajanja za cene. Glede na oddaljenost in zahteve se razlikujejo razpoložljivost in s tem ponudbena cena naročnika ter predlagane cene potencialnih izvajalcev. V četrtem četrtletju je bilo to zelo jasno opaženo. Ponujene tedenske povprečne cene prevozov od oktobra do božiča po Evropi so bile med 1,44 €/km in 1,74 €/km in so se v zadnjih dveh decembrskih tednih povečale za pribl. 20 % v primerjavi s preteklimi tedni. Če ste torej želeli poslati na pot tovornjak tik pred prazniki ali v dneh med božičem in Silvestrovim, ste morali ponuditi malo več. Ponudbene cene so v vsej Evropi povprečno do 16,5 % višje v primerjavi z istim četrtletjem prejšnjega leta. Zahtevana cena prevoznikov je bila v povprečju do 18 % višja kot v istem četrtletju prejšnjega leta. V Nemčiji so bile cene prevozov povprečno med 1,60 €/km in 1,86 €/km. K temu je prispevalo tudi nedavno povišanje stroškov dizelskega goriva.
Obeti za tekoče leto 2025
Za prvo četrtletje 2025 pričakujemo, da bo še naprej veliko povpraševanje po prevozih na promptnem trgu, saj se podjetja zaradi negotove prihodnosti izogibajo predvsem dolgoročnim pogodbenim razmerjem. Razmerje med tovorom in tovornim prostorom predvidoma ne bo padlo pod 65 : 35. »Ker so velikonočni prazniki letos mesec dninpozneje, se bo povpraševanje ponovno povečalo šele aprila, tako da bo delež tovora takrat presegel 70 %,« napoveduje Gunnar Gburek iz podjetja TIMOCOM. »Z večjim povpraševanjem se bodo zvišale tudi cene prevoza, nenazadnje zaradi pokritja znatno povečanih stroškov CO2 in cestnin.
Analitiki podjetja Transport Intelligence za leto 2025 pričakujejo, da se bo cestni tovorni promet realno povečal za skupno 2,0 % in dosegel vrednost preko 436 mrd. €. »Na splošno obeti za evropski prometni sektor niso tako slabi. Vprašljivo pa je, ali bodo imeli nemški logisti, ki delujejo pretežno znotraj svoje države, korist od tega, saj je pri nas trenutno stagnacija,« pravi Gunnar Gburek.