Prevozniški trg 14.01.2022
9

Po brexitu: carinski predpisi, kabotaža, podaljšana delovna viza. Kaj sledi?

TIMOCOM si je s svojimi strankami drznil pogledati v kristalno kroglo

Mladi moški zre v kristalno kroglo v svoji dlani. Na njej je prikazan en tovornjak z angleško in en z evropsko zastavo, med njim

»Brexit nam ni pomagal,« se glasi trezna ocena Chrisa Halla, evropskega direktorja pri britanskem špedicijskem podjetju UKI Express Transport LTD v pogovoru s podjetjem TIMOCOM. Zvesti spremljevalec brexita je negotovost. Carinskih postopkov  pri uvozu v druge evropske države se je treba zaradi številnih veljavnih posebnosti sočasno z vodenjem vsakodnevnega poslovanja učiti na novo, hkrati pa je treba tudi nadomestiti pomanjkanje voznikov tovornih vozil in težave z oskrbo blaga. V pogovoru z uporabniki sistema TIMOCOM, kot je denimo Chris Hall, je jasno: V prihodnosti podjetja s področja prevozništva in logistike ne morejo računati z dolgoročnim izboljšanjem stanja.

Od izstopa iz EU bosta v začetku leta 2022 kmalu minili dve leti, šibke točke načrta samo odločajoče Velike Britanije pa so med drugim vidne tudi zaradi naslednjih posledic: novi carinski predpisi, prazne police v supermarketih, visoke cene goriv, pomanjkanje voznikov tovornih vozil. Sprostitve določil za delovne vize in kabotažo so na voljo kot rešitve. Kako jih ocenjujejo v praksi in ali je z njimi mogoče dolgoročno doseči rešitev? Stranke podjetja TIMOCOM in Gunnar Gburek, predstavnik za stike z javnostmi pri podjetju TIMOCOM, spremljajo trenutni razvoj. Njihove ocene za prihodnost so previdne, vsekakor pa si ne delajo utvar.

Pomanjkanje tovornega prostora ali izvajalcev prevozov? Povečajte svojo prilagodljivost: V sistemu pametne logistike podjetja TIMOCOM si lahko ustvarite lastno mrežo iz več kot 45.000 preverjenih evropskih podjetij.

Povečajte gotovost pri načrtovanju

Prehod v leto 2021: Pester začetek novega obdobja trgovanja

Skoraj 50 odstotkov več ponudb tovora kot v tretji četrtini 2020 – ob koncu leta 2020 je Transportni barometer podjetja TIMOCOM na relaciji Nemčija – Velika Britanija znatno poskočil. Zaradi pandemije korona virusa so Evropejci začeli z nakupovanjem na zalogo; poleg tega so se Britanci na pomanjkanje oskrbe pripravili z bližajočimi se novimi carinskimi predpisi v sklopu brexita. Povsem razumljivo, kajti v prvih treh mesecih leta 2021 so ponudbe tovora upadle za dobri dve tretjini.

Nejasni carinski predpisi in slabo pregledni birokratski postopki za podjetja, ki sodelujejo v dobavni verigi, skoraj leto dni po brexitu še vedno močno zavirajo promet blaga.

»Niso nas dovolj pripravili na to, kar prihaja,« se spominja Chris Hall. »Niti velika podjetja ali izvajalci, nihče ni bil deležen nobene oblike izobraževanja. Januarja, februarja in marca 2021 ljudje preprosto niso vedeli, kaj morajo narediti. Težava je v tem, da nimamo državnega organa, ki bi nudil izobraževanja na tem področju.«

Novi carinski predpisi v Veliki Britaniji: Visoka umetnost samoiniciative

Pomanjkanje toka informacij in nepripravljenost s strani vlade na novosti so očitno glavni problemi, ki še vedno pestijo britansko gospodarstvo. Za pošiljke blaga v Veliko Britanijo od začetka leta 2021 veljajo določila za izvoz v državo, ki ni članica EU. Vendar pa je za britanska podjetja očitno večji izziv obratno: Za izvoz blaga iz Velike Britanije v evropske države veljajo številne posebnosti. Ravnanje z njimi v veliki meri še ni rutinsko in posledično povzroča dolge čakalne dobe.

Britanskim podjetjem ter podjetjem s poslovnimi povezavami z Veliko Britanijo je preostala le še samoiniciativa.

»Zaradi pomanjkanja državne podpore smo si vsebine novih carinskih predpisov prilagodili sami. Prav tako smo to storili pri ravnanju s potrebnimi dokumenti,« pravi Hall. »Zagotovo zaradi tega veliko bolj celostno razumemo procese, kot smo jih še januarja 2021

Tako se je povečalo strokovno znanje, vsakdan pa je zaznamovan z novimi rutinami. In to še ni vse: Novi predpisi, kot pravi Hall, procese dejansko poenostavljajo, kajti njegovo podjetje sedaj vse carinske formalnosti ureja samo.

Za to potrebno znanje pa, kot se zdi, ni povsod na isti ravni. Zaradi tega je treba z daljšimi čakalnimi dobami računati ravno v skladiščih in distribucijskih centrih.

»Pomanjkanje informacij na področju carinskih postopkov lahko opazimo predvsem pri blue-chip podjetjih,« nadaljuje Hall. »To se neposredno kaže pri času obdelave. Pet ur do naklada namreč ni nobena redkost.«

Ravno imenovana blue-chip podjetja, torej podjetja, ki kotirajo na borzi z velikim obsegom trgovanja, vedno znova naletijo na svoje meje. Kdaj se bo to dohitevanje končalo, da bi se zaprle te vrzeli in bi dobavne verige na tej točki spet stekle, je težko predvideti. Zaradi tega trpita predvsem trgovina in transport blaga iz Velike Britanije v druge evropske države.

Carinski polom, birokracija, korona: Ključni pokazatelji negativnega gospodarskega razvoja

Z velikimi zamudami bodo morala prevozniška in logistična podjetja v Veliki Britaniji očitno še lep časf živeti. Integrirati strokovno znanje v ustaljen proces je velik izziv. Večje kot je podjetje, več zaposlenih je treba, po možnosti istočasno, spraviti na isti nivo znanja.

Poleg tega je tukaj še počasen gospodarski razvoj ob vsakokratnem koncu leta. Če pogledamo na Transportni barometer podjetja TIMOCOM, lahko vidimo, da se je septembra 2021 ponudba tovora na mednarodni ravni zmanjšala za 32 odstotkov. Ta razvoj vpliva tudi na poti iz Nemčije v Veliko Britanijo in obratno. Glede na odvisnost od uvoženega blaga je število ponudb tovora iz Nemčije v Veliko Britanijo še sorazmerno visoko. Vendar pa je število ponudb tovora v borzi tovora iz Velike Britanije v Nemčijo 71 odstotkov nižje in hkrati tudi znatno pod mednarodno ravnijo.

Pogled na Poljsko: Storitve kot »Quick-Win« iz brexita

Obstajajo tudi podjetja, ki so znala izstop Velike Britanije iz EU izkoristiti za nove usmeritve oz. za razširitev storitev. Mednje sodi npr. poljsko podjetje Sped-Trans, ki je hkrati stranka podjetja TIMOCOM. Podjetje od leta 2011 ponuja carinske storitve, kar pomeni, da je direktorica Anna Gizowska še dodatno razširila ponudbo storitev podjetja. Opazila je, da obstajajo težave pri razumevanju carinskih predpisov tako pri prometu v Veliko Britanijo kot tudi iz nje.

»Poleg izčrpnega svetovanja poskrbimo tudi za carinske formalnosti, ki jih je potrebno opraviti pri prevozih v Veliko Britanijo. Pogosto se zgodi, da moramo na meji stopiti v stik z oblastmi, da preprečimo napake na obrazcih«, je povedala pri pogovoru s predstavniki podjetja TIMOCOM.

Tako kot Chris Hall, je tudi sama s svojim podjetjem doživela, da pristojni na terenu niso zadostno usposobljeni in ne sledijo pogosto spreminjajočim se predpisom.

»Naš lastni pravni oddelek se hitro odzove na povpraševanja naših strank in zadeve prevzame v njihovem imenu,« dodaja Gizowska. »Tako ubijemo več muh na en mah: usposabljamo, podpiramo in vzpostavljamo dolgoročne odnose s strankami. Kajti vselej predstavimo najboljše rešitve, da se naše stranke izognejo nepotrebnim carinskim in davčnim stroškom.«

Čakalne dobe na meji? Nepregledna carinska pravila Potem raje prazen povratek.

»Marsikateri izvajalec transportnih storitev se zaradi počasnih carinskih postopkov in strahu pred dolgimi čakalnimi dobami na meji v Evropo raje nazaj vrne prazen«, pravi Gunnar Gburek. »To temelji na preprostem izračunu. Čakalne dobe so drage, cene goriv V Veliki Britaniji visoke. Po izračunu je torej ugodneje, da ob povratku prevoznik s seboj ne vzame nobenega tovora

Odmik: Besedna zveza »dolge čakalne dobe na meji« naj nas spomni na slike iz prehoda na leto 2021. Kilometrske kolone tovornjakov v smeri pristanišča Dover so bile več tednov glavna novica v poročilih. Razlog je bilo zaprtje meje s Francijo zaradi pandemije, ob čemer je na tisoče tovornih vozil obtičalo v Veliki Britaniji. Poleg že vseh negotovosti v povezavi s carinskimi predpisi je vseskozi prisoten strah, da bi se ta scenarij ponovil. Ta strah pa ni povsem neutemeljen. Nenazadnje se je tudi v Veliki Britaniji znova močno povečalo število okužb s koronavirusom. To bi lahko npr. francoska vlada znova navedla kot razlog za zaprtje meje. Posledice bi bile enake kot pred letom dni: Nasedla tovorna vozila iz EU, ki ne smejo zapustili v Velike Britanije.

»Če odmislimo, da so prazne vožnje neučinkovite in bi jih bilo mogoče preprečiti z uporabo borze prevozov, kot je naša, odločanje za prazne povratne vožnje za Britance predstavlja še toliko večje težave«, nadaljuje Gburek. »Po njihovih cestah se tako vozijo prazna vozila, ozka grla pri dostavah pa so še naprej prisotna. Tuji vozniki zagotovo ne morejo rešiti težave z dostavami kosovnega blaga ali oskrbo podružnic, lahko pa z delnimi ali polnimi nakladi zagotovo razbremenijo celoten tovorni trg v Veliki Britaniji."

Kabotaža brez omejitev: Rešitev za pomanjkanje voznikov in težave z ozkimi grli?

Pred kratkim je britanska vlada ublažila predpise o kabotaži na notranjem trgu, z izjemo Severne Irske. Do 30. aprila 2022 lahko tuja transportna podjetja v roku 14 dni opravijo neomejeno število voženj v Veliki Britaniji. Cilj je kratkoročno izboljšanje ter preprečitev težav z oskrbo in pomanjkanjem voznikov.

Po pričakovanjih pa ni bilo treba dolgo čakati na kritike te odločitve.

Nenazadnje je ta poskus rešitve v nasprotju z načrti vlade, dvigniti plače, kvalifikacijo in delež lastne delovne sile.

Kabotaža na kratki rok v pomoč, dolgoročno pa ne predstavlja rešitve

Omejitev blažjih predpisov za kabotažo do pomladi 2022 je le začasna rešitev. Res je, da podpira oskrbo, ne reši pa težave s pomanjkanjem strokovne delovne sile v državi. Trenutno primanjkuje kar 100.000 voznikov tovornih vozil; podjetja imajo vozila, ki stojijo, ker primanjkuje osebja. S koncem sproščanja kabotažnih omejitev bo prizor najverjetneje enak. Zato so britanska podjetja nazadnje poskusila privabiti evropske voznike z mamljivimi premijami in sanjskimi plačili.

»Tuji vozniki so prisrčno dobrodošli,« potrjuje Hall. »Pri tem se ni nič spremenilo. Vendar pa se verjetno številni tudi bojijo, da bi obtičali v Veliki Britaniji, če bi se meje zaradi koronavirusa znova zaprle

Gburek dodaja: »Pandemija je eno, voznikov pa primanjkuje tudi v ostalih evropskih državah. Voznikom zagotovo diši, da bi za zelo visoko plačo delali za britansko podjetje. Vendar pa tudi v Veliki Britaniji sami že dolgo časa ni vsako podjetje v stanju, pokrivati rastoče stroške s cenami prevozov

Britanci vabijo s sanjskimi plačili ob vprašljivi dolgoročni perspektivi

Predvsem se je za bati, da bi se že tako oslabljen britanski izvoz še dodatno zmanjšal in bi se konkurenčnost Britancev poslabšala, kajti visoke cene prevozov in plače voznikov nenazadnje pogosto pomenijo tudi višje cene za končnega potrošnika. Očitno se je sprožila spirala plač in cen, ki je ni več mogoče tako preprosto zaustaviti, kaj šele obrniti.

Najprej gre torej za odločitev vsakega podjetja, tuje voznike privabljati z višjimi plačami. Vendar pa se poraja tudi vprašanje, ali lahko odločitev strokovnega kadra, oditi v Veliko Britanijo, temelji zgolj na finančnih razlogih. Nenazadnje tako za ureditev kabotaže kot tudi za podaljšanje delovnih viz obstaja končni datum. Napor, ki je povezan z izselitvijo, je lahko zelo velik – glede na jezikovno znanje, stanovanjske razmere, poznavanje kraja, priznanje izobrazbe in trajanje. Ali se to izplača za zgolj nekaj mesecev, je stvar debate.

Načeloma so se zaradi brexita pogoji za zaposlitev evropskih voznikov tovornih vozil v Veliki Britaniji zaostrili, zaradi česar se jih je del že vrnil v svoje matične države. Podaljšanje delovne vize do božičnega večera 2021 je za marsikoga prispelo prepozno – odločitev za povratek domov je že bila sprejeta ali celo izvrševa.

Prihodnost Velike Britanije? Gosta megla v kristalni krogli

Iz pregleda je jasno: Z gotovostjo ni mogoče napovedovati ničesar. Kateri kratkoročni ukrepi bodo v (bližnji?) prihodnosti še sprejeti, verjetno ne ve niti britanska vlada. Je pa očitno, da trenutne začasne ureditve dolgoročno ne bodo zadoščale. Predvsem, če bodo imele rok trajanja, tako kot predpis o kabotaži ter podaljšanju delovnih viz.

Predvsem majhna in srednje velika podjetja bodo prišla do svojih meja in se bodo znašla pred novimi odločitvami: Plačati visoke plače ali zaposliti manj voznikov? To bi tudi pomenilo, da bi morala vozila, ki morda še niso odplačana, mirovati. Ta scenarij je treba le oceniti in takoj pridemo do zaključka, da bo to najverjetneje le še dodatno poslabšalo težave z oskrbo in pomanjkanjem strokovnega kadra.

»To je dvorezni meč,« pravi Hall. »Toda obstaja pozitivni stranski učinek: Špediterji ne tvorijo več konca droga za zastavo in so bolje plačani.« Kakšno vlogo bo takšen pozitivni osnovni pristop igral v prihodnosti, ve le kristalna krogla. Zaradi nekaterih stvari je optimizem bolj znosen. Vsaj to je gotovo.

Pomanjkanje tovornega prostora ali izvajalcev? Povečajte svojo prilagodljivost: V sistemu pametne logistike podjetja TIMOCOM si lahko ustvarite lastno mrežo iz več kot 45.000 preverjenih evropskih podjetij.

Povečajte gotovost pri načrtovanju

Keywords:

Postanite poznavalec panoge

Redno prejemajte relevantne članke, dragocene strokovne prispevke in ekskluzivna poročila uporabnikov!


Prijava na e-novice

Pop-up image - Logistic
Želite postati strokovnjak na področju logistike?

Prejemajte naše novice s področja logistike neposredno v svoj poštni nabiralnik. Bodite med prvimi, ki bodo izvedeli za naše izdelke in posodobitve.

Na začetek