Prevozniški trg 29.06.2020
6

Pogon ali zavora – tako raznoliki so lahko učinki koronske krize na špedicijsko dejavnost

Prispevek gosta Andreasa Rinnhoferja

Andreas Rinnhofer stoji v skladišču.

Kriza zaradi koronavirusa trenutno oblikuje naše celotno življenje. Pandemija vpliva na skoraj vse gospodarske panoge. Na nekatere bolj, na druge manj. Med drugim učinke koronavirusa še posebej močno čutijo v prevozniški in logistični panogi.

Meje so zaprte, blago iz Kitajske prispeva z zamudo ali sploh ne, številni zaposleni pa morajo ostajati doma zaradi varstva otrok. Zaposlene v špediciji pa najbolj skrbi upad naročil pri njihovem delodajalcu: če veliki ponudniki tovora, kot je npr. družba Volkswagen, ustavijo proizvodnjo, ima to velikanske posledice za številna logistična podjetja. Mnogi zaposleni so zato primorani v delo zgolj s polovičnim delovnim časom, veliko jih zaradi tega celo izgubi službo.

Medtem ko morajo v logistiki sproti iskati rešitve za te težave, se vedno znova odloča o omilitvah ukrepov. Kako koronavirus trenutno vpliva na špedicijsko in logistično panogo? Ali je omilitev ukrepov dejansko rešitev? Koliko je vredno človeško življenje? Kaj bo prinesla prihodnost? Vsa ta vprašanja bomo obravnavali v nadaljevanju in poskušali nanje odgovoriti.

Katere spremembe se zaenkrat kažejo za logistična podjetja?

Logistična panoga se trenutno sooča s turbulentnim obdobjem. Za to obstaja več razlogov.

  • Sveženj EU o mobilnosti:
    V zvezi s to temo je treba omeniti novi evropski sveženj o mobilnosti, ki prinaša največ sprememb za prevozniško panogo vsaj v zadnjih desetih letih. Vključuje pozitivne spremembe, kot je obveza, da se vozniki tovornjakov vrnejo domov po največ treh tednih vožnje ali beleženje natančnega položaja vozila. Sveženj o mobilnosti prinaša tudi nekatere negativne posledice, kot je izključitev voznikov tovornih vozil z maso manj kot 3,5 ton iz različnih uredb. Ne glede na pozitivne in negativne posledice je bila odločitev o številnih spremembah že sprejeta. Špedicijska in logistična podjetja se morajo temu prilagoditi.

  • Koronavirus:
    Poleg vsega omenjenega se trenutno soočamo še s koronavirusom, ki je še dodatno razvnel logistično panogo. Zaprte so bile številne meje, kar je privedlo do dolgih čakalnih dob in s tem zamud. Proizvodnja na Kitajskem, od koder uvažamo nešteto izdelkov, se je za dalj časa ustavila, kar je povzročilo obdobja ozkih grl in zakasnele dobave. Tudi obsežne zaustavitve proizvodnje doma in drugje po svetu so povzročile velik upad števila prevozov na trgu. Evforija iz začetka aprila, ko je bilo mogoče naročiti dodatne posebne vožnje, je medtem že zdavnaj poniknila, medtem ko jo je nadomestila razprava o cenah, ki so v tem času strmo padle.

    To velikansko nalogo je zelo težko obvladati tudi zaradi dolgotrajnih težav, kot je na primer pomanjkanje zaposlenih. Na drugi strani pa je za logistična podjetja trenutno skoraj nemogoče zaposlovati nove sodelavce, saj je pri tem potrebna dodatna previdnost. Kam bo vodilo to gospodarsko potovanje? Kako se bo razvijal nemški izvozni trg in uvozni trgi drugih držav? Nemčija je kot svetovni prvak v izvozu izredno odvisna od drugih držav in če v slednjih ne nakupujejo, bo še posebej prizadeta logistična panoga.

  • Demografske spremembe v špedicijski panogi:
    Tako kot na celotno prebivalstvo, tudi na špedicijsko in logistično panogo vplivajo demografske spremembe. Kot je znano večini zaposlenih v tej panogi, je povprečen voznik tovornjaka v večini primerov moškega spola in starejši od 50 let. To pomeni, da se bo v bližnji prihodnosti upokojil. Število vseh možnih vajencev je manjše od števila poklicnih voznikov, ki se bodo upokojili. To dejstvo bomo občutili v bližnji prihodnosti, če ne že takoj, zlasti v fazi nagle rasti po krizi.

  • Digitalizacija logistike:
    Še ena občutna sprememba, kateri so izpostavljena logistična podjetja, je digitalna preobrazba. Večina zaposlenih v logistični panogi slednjo vidi kot velik izziv. Ni popolnoma jasno, kam nas bo vodila pot. Vendar lahko pričakujemo, da bo v prihodnje na podatkovnih poteh več prometa kot na avtocestah. Številni predvidevajo, da bo mogoče s pomočjo dronov nadzirati zaloge v skladiščih. Verjetno se bo digitalna tehnologija uporabljala tudi za bolj učinkovito načrtovanje poti voznikov tovornih vozil. Morda bodo nekega dne za prevoz blaga skrbela avtonomna vozila?

    Recept za uspeh na področju digitalne preobrazbe je zagotovo opredelitev procesov, ki se stalno ocenjujejo in razvijajo dalje. Naša navada, da le ne radi spreminjamo ustaljene načine dela, ni ne sodobna in ne konkurenčna.
    Kako digitalizacija dejansko vpliva na logistiko, je mogoče videti v okviru usposabljanja za digitalizacijo. Zlasti v tem času, ko prevladuje koronavirus, pa tudi prej, smo mi pri Spedifortu opazili rastoče povpraševanje po spletnem usposabljanju. Napačno je prepričanje, da morajo organizirani tečaji posredovati nova znanja. Celotno znanje je zdaj na voljo prek spleta in je dostopno z zgolj enim klikom. Zdaj je pomembno predvsem ponuditi znanje na strukturiran in »učljiv« način. Vse te spremembe bodo zaposlovale logistično panogo še dolgo časa. Šele mnogo kasneje bo moč oceniti, kako pozitivne ali negativne so bile.

Kako lahko spodbudimo te spremembe?

Medtem ko na nekatere od sprememb, kot je koronavirus in sveženj EU o mobilnosti, ni mogoče veliko vplivati, imate zlasti pri digitalizaciji možnost zagotoviti pozitivne koristi za svoje podjetje. To se začne z usposabljanji, ki bi jih morali redno ponujati svojim zaposlenim, da bi lahko vsi ostali na tekočem ter da bi bili delovni procesi še naprej varni in zanesljivi. V preteklosti so morali podjetniki v ta najem najemati velikanske predavalnice, danes pa digitalni programi usposabljanja omogočajo decentralizirano usposabljanje.

Slednje je mogoče izvajati od doma, v pisarni ali celo v tovornjaku. Digitalno usposabljanje omogoča časovno fleksibilnost pri izvedbi usposabljanja, kar pomeni, da ga je mogoče bolje uskladiti z delovnim časom podjetja. Zlasti zdaj, v času koronavirusa, je zelo pomembno ohranjanje primerne razdalje. Pri digitalnem usposabljanju ni težav z zagotavljanjem primerne razdalje. Tudi za izvajalca usposabljanja ni tveganja, da bi moral usposabljanje izvajati v prenapolnjeni predavalnici. Na splošno bi moralo biti v bližnji prihodnosti mogoče – in uredba EU iz leta 2018 to že omogoča – 12 od skupno 35 učnih ur v usposabljanju za poklicne voznike tovornjakov izvesti digitalno, t.j. brez fizične prisotnosti izvajalca usposabljanja.

Če želite izvedeti več o priložnostih in možnostih digitalnega preoblikovanja v prevozniški in logistični panogi, si brezplačno oglejte naš video tečaj »Kompas digitalizacije«. Tukaj se lahko nanj prijavite: https://vertrieb.inn-ovativ.com/de-de/digitalisierungskompass 

Kaj se lahko naučimo iz vsega tega?

V zaključku lahko povemo, da logistična panoga zagotovo prestaja težko obdobje. Napovemo lahko tudi, da bo to zapleteno obdobje trajalo še kar nekaj časa. Četudi bomo nekega dne premagali koronavirus, se bodo prej omenjene težave v tej panogi še naprej pojavljale, saj jih ni mogoče »premagati« s cepivom.

Navkljub temu težavnemu obdobju je priporočljivo, da razmišljate o prihodnosti vašega podjetja, saj boste le tako lahko ostali konkurenčni in ne boste izgubili priključka s panogo. Investicije v e-učenje, TMS-e, telematske sisteme in še veliko več so zdaj še posebej pomembne in lahko odločilno vplivajo na to, ali bo vaše podjetje uspešno prestalo to preizkušnjo ali pa ga bodo izzivi pokopali. Izkoristite koronavirus kot nekakšen turbo pogon za vaše podjetje in za zagon novih projektov.

Vedno mislite na naslednje: Morda se trenutno soočate z velikimi izzivi, ampak po vsakem dežju posije sonce. Če se boste uspešno pripravili na ta razcvet, bodo vse vaše trenutne skrbi stvar preteklosti, vi pa boste iz te krize odšli kot eden izmed zmagovalcev.

O gostujočem avtorju:

Andreas Rinnhofer že 20 let deluje v špedicijski panogi. Ljubitelj digitalizacije upravlja platformo za e-učenje Spedifort. Ta pomaga logističnim podjetjem bolj prilagodljivo in stroškovno učinkovito izvajati tečaje usposabljanja za njihove zaposlene. Zlasti je vesel, ker je bila njegova zamisel vključena v program Pro7 Galileo in ker je večkrat omenjen v člankih specializiranih medijev.

Postanite poznavalec panoge

Redno prejemajte relevantne članke, dragocene strokovne prispevke in ekskluzivna poročila uporabnikov!


Prijava na e-novice

Pop-up image - Logistic
Želite postati strokovnjak na področju logistike?

Prejemajte naše novice s področja logistike neposredno v svoj poštni nabiralnik. Bodite med prvimi, ki bodo izvedeli za naše izdelke in posodobitve.

Na začetek