Prevozniški in logistični trendi v letu 2021, na katere morate biti pozorni
Britanska podjetja, ki poslujejo v prevozniški in logistični industriji, se bodo morala v letu 2021 prilagoditi številnim izzivom, nastalim predvsem zaradi posledic covida-19 in brexita, pa tudi zaradi napredkov v umetni inteligenci (UI) in hitre širitve e-poslovanja. Kakšen učinek bodo ti imeli na panogo? V nadaljevanju sledijo nekateri od nastajajočih trendov v logistiki, na katere moramo biti pozorni v tem letu.
Prihodnji logistični trendi za pripravo na rekordno širitev e-poslovanja
E-poslovanje je uspevalo že dolgo pred nepričakovanimi dogodki lanskega leta. Po podatkih Urada za nacionalno statistiko je novembra la Spletno nakupovanje novembra 2020 predstavljalo kar 36 % vse prodaje na drobno v Združenem Kraljestvu. Delež, ki se je povečal z 21,6 % iz novembra leta 2019 in 2018. Izredno visoko število spletnih naročil je najbolj jasen in nedvoumen znak popolnoma novega načina nakupovanja potrošnikov, ki ga podjetja, ki poslujejo v prevozniškem in logističnem sektorju, ne morejo prezreti.
Vedno več skladišč
Analiza, ki jo je izvedlo podjetje Knight Frank, kaže, da bi lahko rast e-poslovanja spodbudila povpraševanje po skladiščih, ki naj bi do leta 2024 obsegalo do 8 milijonov m² po vsem Združenem Kraljestvu. Za lažjo predstavo – družba Amazon je že zasedla velikanske skladiščne površine v Leicestershiru in Rugbyju. Kar 35,000 m² veliko skladišče v Rugby Central Parku naj bi na primer postalo nov odpremni center družbe Amazon.
Ker bo potrebnih vse več skladiščnih površin, tradicionalna urbana distribucija ne bo več vzdržna. Priča bomo selitvi logističnih območij – tradicionalno lociranih na obrobjih mest, v bližin avtocest in drugih manj poseljenih območjih – bližje večjim mestom, vključno z Londonom. Zelo verjetno je, da se bo povečala gradnja naselij za kombinirano uporabo, kar bo vplivalo na stanovanjska območja in mestno logistiko.
Okolju prijazna gradnja in čista energija
Prej omenjeno »novo« vedenje potrošnikov bi lahko v kombinaciji z nepredvidljivimi posledicami brexita na potrebe logistike vodilo k špekulacijam na področju gradnje skladišč. Za sektor, ki je v preteklosti veljal za okolju neprijaznega, je pomembno, da bo pri načrtovanju skladišč in/ali razpravi o prihodnjem razvoju prevoza vključeval trajnostne komponente.
Prizadevanja za gradnjo stavb, kjer je neto poraba energije enaka nič, bodo imela pomembno vlogo v prihodnosti logistike. Priporočila programa ZN za trajnostno gradnjo med drugim vključujejo obnovljive in nizkoogljične tehnologije za dobavitelje energije. Poleg solarnih plošč bi se lahko objekti za proizvodnjo vetrne, hidro in geotermalne energije dolgoročno izkazali za finančno koristne.
Trendi logistike »last mile« oz. zadnjega kilometra so inovativni in digitalni
Poleg selitve skladišč bližje mestom bodo na vse več ljudi v Združenem Kraljestvu vplivali tudi ukrepi, kot so vzpostavitev območij z izjemno nizkimi emisijami, kar je bilo zaenkrat omejeno samo na London . To bo imelo vpliv na podjetja s področja prevoza, zlasti glede zadnjega kilometra oz. zadnjega dela poti. Zato bo glavni poudarek logističnih podjetij v prihodnjem letu še vedno odprava neučinkovitosti na končnem delu poti.
Povsem električna vozila v območjih čistega zraka
Dajanje prednosti alternativnim gorivom bi moralo postati sestavni del prihodnjega razvoja prevoza, saj vse več mest po državi uvaja ukrepe, kot je vzpostavitev območij čistega zraka območja čistega zraka v Združenem Kraljestvu (CAZ). Leta 2021 naj bi nova območja čistega zraka, katerih namen je zmanjšati emisije vozil in izboljšati kakovost zraka, vzpostavili v Bathu in Birminghamu.
Kratkotrajne rešitve z velikim vplivom vključujejo posodobitev transportnih vozil v povsem električna vozila ter načrtovanje polnilnih postaj za električna vozila v novih skladiščih. Prehoda na trajnostne procese v prevozniškem sektorju ni mogoče zaključiti čez noč. Priča smo strukturnemu preoblikovanju dostavnih podjetij, ki bo zagotovo trajalo še nekaj časa in še daleč po letu 2021.
»Uberizacija« zadnjega kilometra
Tako imenovan »model Uber« naj bi bil prava rešitev za izziv, ki ga predstavlja urbana dostava. Tako kot je Uber povzročil škodo industriji taksijev, tako lahko podobne rešitve za prevozniški trg povzročijo motnje v prevozniški panogi na končnem delu poti. Ker je dobro znano, da lahko gre ob dostavi blaga v zgoščena metropolitanska območja veliko stvari narobe (kar se dejansko tudi dogaja), lahko s preučevanjem dostavnih podjetij za končni del poti, ki so podobna podjetju Uber, pridobimo vpoglede v možn rešitve tega problema.
S podatki v realnem času ter socialno dostavo in logistično mrežo bi bilo mogoče zmanjšati stroške zadnjega segmenta dobavne verige ter ga hkrati poenostaviti in optimizirati. Zlasti v urbanih območjih z visoko gostoto prebivalcev bi lahko s peš dostavo samostojnih dostavljalcev težave s parkiranjem postale stvar preteklosti.
Internet stvari je nova vroča stvar
Pristop, bolj usmerjen k strankam, bo opolnomočil potrošnike, saj jim bo omogočil dostop do več podatkov v zvezi s statusom njihovega naročila in dostavo. Zahvaljujoč rešitvam povezljivosti, internetu stvari in množičnim podatkom, ki pomagajo velikim podjetjem optimizirati dostavne poti, bodo imele stranke večjo izbiro glede možnosti dostave, ki bodo bolj ustrezale njihovim potrebam: nabiralniki za sprejem pošiljk, politike za lažje vračilo blaga in možnost spremembe časa dostave v zadnjem trenutku.
Dandanes se preučuje širok nabor orodij za inovativne storitve dostave za končni del poti, ki segajo od uporabe skirojev do brezpilotnih letalnikov, vendar morajo vsa najti rešitev za temeljno težavo: »omnichannel« distribucijo. S prehodom na k potrošniku usmerjen pristop morajo podjetja svojim strankam zagotoviti prikaz njihove dostave v realnem času; najbolje je, če jim to zagotovijo prek udobne in enostavne aplikacije za pametne telefone. Zato je dostava na končnem delu poti postala še bolj kompleksna.
Prihodnji logistični trendi se srečujejo z uganko brexita
Ni bilo presenečenje, vendar se je zmešnjava, ki jo je povzročil brexit za logistična in prevozniška podjetja, šele začela. Pandemija covida-19 je neposredno prizadela strokovnjake, ki se ukvarjajo s tovorom in pretokom blaga, in ni videti, da se bo kmalu končala. S 1. januarjem 2021 so stopile v veljavo carinske formalnosti, njihove posledice na prevoznike in strokovnjake s področja prevoza pa so kmalu sledile.
Carinska papirologija in zamude
Za dohodne in odhodne dobave je zdaj potrebna carinska dokumentacija, ki je povzročila dvig stroškov in nastanek zamude. Stroški prevoza tovora iz Francije v Združeno Kraljestvo so se po brexitu (in novemu sevu covida-19) povečali za več kot štirikrat. Novembra prejšnje leto se je zmogljivost cestnega prevoza na relaciji Francija–Združeno Kraljestvo zmanjšala na najnižjo vrednost v dveh letih. Podoben trend je opazen tudi na relaciji Nemčija–Združeno Kraljestvo. Transportni barometer podjetja TIMOCOM kaže, da so se britanska podjetja pripravljala na to, saj se je cestni tovorni promet od leta 2019 znatno povečeval. Ni še jasno, ali se bodo ti ukrepi izkazali za zadostne in skoraj tretjina podjetij iz Združenega Kraljestva je že začela razmišljati o selitvi v tujino.
Pri soočanju s temi težavami bodo koristni tehnološki procesi: Izmenjava podatkov v oblaku bo postala neprecenljiva pri sledenju novih informacij glede carinske papirologije in zastalih relacij. Krovna strategija bo obravnavati trgovino v Združenem Kraljestvu in Evropi na enak način kot to počno mednarodna podjetja izven EU.
Pomanjkanje delovne sile: Brexit odvrnil evropske prevoznike
Verjetno bo najbolj obravnavana posledica brexita manjši pritok evropskih delavcev, ki lahko še poslabša že obstoječe pomanjkanje delavcev v prevozništvu in logistiki. Zaradi dolgega in nepredvidljivega delovnega časa, stresa na cestah, težkega ohranjanja ravnovesja med zasebnim in poklicnim življenje ter razmeroma nizkega plačila je delovno mesto voznika težkih tovornih vozil neprivlačno, na to kategorijo pa je pomanjkanje delovne sile v prevozniški industriji po brexitu najbolj vplivalo. Po podatkih poročila o znanju in zaposlenosti v logistiki v Združenem Kraljestvu za leto 2020 je dvojni izziv, ki ga predstavljata pandemija in brexit, ustvaril neprimerljivo vrzel v kompetencah, saj je v zadnjih 12 mesecih logistično industrijo v Združenem Kraljestvu zapustilo skoraj 80.000 državljanov EU.
V prevozništvu in logistiki vlada pomanjkanje delavcev na skoraj vsaki ravni, od upravljavcev dobavnih verig do dispečerjev; novi predpisi o priseljevanju pa bodo najverjetneje najbolj vplivali na nizkokvalificirane delavce. Glavni akterji v industriji so že javno opozorili na to težavo; družba DHL jo je poimenovala kar »kriza talentov«.
Prihodnji trendi upravljanja oskrbovalnih verig v logistiki
Tudi na področju trendov oskrbovalnih verig za leto 2021 so se tehnologije usmerile v avtomatizacijo in internet stvari. Podatki sami po sebi niso relevantni in nimajo veliko vpliva, medtem ko sta sledenje in delitev teh podatkov po vsej oskrbovalni verigi z namenom zagotavljanja optimalnega upravljanja zelo učinkovita. Nedavni in nepričakovani dogodki so nas naučili, da prilagodljiva in odporna oskrbovalna veriga zagotavlja dolgoživost, zaradi česar so logistična podjetja spoznala, kako pomembno je hitro sprejemanje odločitev na podlagi podatkov v realnem času.
Analitična orodja, ki temeljijo na strojnem učenju in so sposobna napovedovati trende in vedenje strank, bodo postala nov sveti gral za logistiko. Eno je vedeti, da bodo nastopile zamude pri dostavi v končnem delu poti – nekaj povsem drugega pa vedeti, kako ravnati, da takšne dostave preusmerimo in prihranimo stroške. To je zgolj ena od številnih koristi, ki jih prinašajo borze tovora.
Kaj je torej pričakovati od logističnih trendov v letu 2021?
Poleg dolgotrajnih trendov, kot so digitalizacija in inovativne rešitve za končni del poti, je glavna ovira, ki jo bo potrebno premagati v letu 2021, prilagoditev trgu po brexitu. Upati moramo, da vlada ne bo pozabila na to, kako pomemben je sektor tovornega prometa za gospodarstvo v Združenem Kraljestvu. Prevoz in trgovina v in iz Evrope sta ključnega pomena za to, da ostane Združeno Kraljestvo konkurenčno. Še bolj kot poprej to velja zdaj, ko se bližamo h koncu pandemije.
Celotna industrija tovornega prometa, še posebej pa tista podjetja, ki so močno vpletena v čezrokavske oskrbovalne verige, je pripravljena na izziv, a če bodo stroški prevoza odnesli marže, bo brexit poguben za številna podjetja.
V novem letu bo prožnost pri prilagajanju na nepredvidljive tržne krivulje ključnega pomena za uspešnost mnogih podjetij. Z digitalnimi orodji za izmenjavo skladiščnih prostorov, tovornega prostora in tovora je prihodnost logističnega in prevozniškega sektorja manj nepredvidljiva. Če želite izvedeti več o sistemu pametne logistike podjetja TIMOCOM in o tem, kako vam lahko pomaga zagotoviti, da bo vaše podjetje leta 2021 izjemno uspešno, stopite v stik z nami!