Brexit brez dogovora: Posledice za logistiko v Evropi in Veliki Britaniji
Kakšne bi bile posledice nereguliranega izstopa Velike Britanije iz EU za prevozništvo?
Ostalo je samo še šest tednov: Četudi zadnji dogodki vlivajo upanje za dogovor v zadnjem trenutku, se še vedno nismo izognili možnosti brexita brez dogovora. Slednji bi imel resne posledice za evropski izvoz. Kaj pomeni brexit brez dogovora za logistično panogo, če ni videti nobene jasne rešitve?
Posledice brexita in nesklenitve trgovinskega dogovora za logistična podjetja
Velika Britanija je EU uradno zapustila že na začetku leta 2020, politično prehodno obdobje pa se izteče ob koncu tega leta. Vendar do zdaj britanskim vladnim uradnikom in diplomatom EU ni uspelo skleniti dogovora o izstopu. Učinkovit tovorni promet je v veliki meri odvisen od varnosti in stabilnosti. Vendar pa ostajajo parametri, po katerih bodo delovali vozniki in špediterji po januarju 2021, deloma še vedno nejasni.
Trenutna negotovost glede poteka brexita v številnih panogah otežuje načrtovanje dela v prihodnje. Med izzive, s katerimi se soočamo pri logističnih procesih, sodijo zakoni o zunanji trgovini, carinsko pravo, zakoni o davku na dodano vrednost, pogodbeno in zavarovalno pravo. Če bo dejansko prišlo do brexita brez dogovora, bodo za trgovanje z Veliko Britanijo neizogibno veljala pravila Svetovne trgovinske organizacije (STO). To pomeni, da bi morali vse blago in ljudi znova pregledovati na mejah, kar bo vodilo v omejitve pri dostavah in zamude. Logistična in pomorska podjetja, ki zapuščajo Združeno Kraljestvo ali vanj vstopajo iz EU, bi bilo treba obvestiti o dovoljenjih in novih zahtevah glede dokumentacije za špediterje, ter bi morala delovati v skladu z njimi. To bo pomenilo ogromne dodatne stroške za okoli 17.000 tovornjakov, ki vsak dan prevozijo pot med Calaisom (Francija) in Dovrom (Velika Britanija). Po podatkih študije univerze Imperial College London bi lahko izguba dveh minut časa na tovornjak povzročila do 47 kilometrov prometnih zastojev. Zgolj skozi pristanišče Dover se vsak dan zapelje več kot 10.000 tovornjakov. Do zdaj so morali skozi carinski nadzor zgolj okoli štirje odstotki vozil. Strožji carinski postopki bi vodili do zamud in dodatnih stroškov: Najslabši scenarij, ki ga je napovedala britanska vlada, so vrste z do 7.000 tovornjaki na meji s Kentom. Vlada je zato že začela pripravljati carinske uradnike, še posebej za silovit birokratski naval.
Spremembe za voznike iz EU
Med pandemijo covida-19 je britanska vlada že oblikovala načrte za uvedbo popolne mejne kontrole od 1. januarja 2021. Poleg tega je ponovno oživila »operacijo Brock«: V primeru brexita brez dogovora bo 25-kilometrski odsek avtoceste v Kentu rezerviran za voznike tovornih vozil. Tam je mogoče razmeroma hitro postaviti premične betonske ovire, s katerimi bi zmanjšali vrste in zamude pri prečkanju Rokavskega preliva.
Vlada je uvedla tudi različne spletne sisteme, ki bodo obvezni od 1. januarja 2021. Na primer, vozniki tovornih vozil z več kot 7,5 tonami tovora morajo najprej izpolniti spletni obrazec, da lahko pridobijo tako imenovano dovoljenje »Kent Access Permit«. Namen tega dovoljenja je vnaprej zagotoviti, da so izpolnjene vse potrebne zahteve za vstop v državo oziroma za uvoz. Tovorna vozila brez tega dovoljenja bodo kaznovana s kaznijo v višini 325 evrov, prav tako pa bodo morala počakati na začasnih parkiriščih, dokler ne bodo predloženi vsi novi dokumenti. V najnovejšem načrtu za prihodnje upravljanje meja je britanska vlada pojasnila, da bodo vsi državljani EU od oktobra 2021 za vstop v Združeno Kraljestvo potrebovali veljaven potni list. To seveda velja tudi za vse prevoznike iz Evropskega gospodarskega prostora in Švice. Od takrat dalje osebna izkaznica ne bo več zadostovala.
Ostanite obveščeni
Ker še vedno potekajo prilagoditve in spremembe glede pravnega položaja, je britanska vlada izdelala natančen priročnik za prevoznike, ki je na voljo od 18. 11. 2020. Vsem strankam podjetja TIMOCOM, ki poslujejo z naročili iz ali v Združeno Kraljestvo svetujemo, da ga redno pregledujejo.
Trenutni izvlečki iz priročnika:
- Licenca Skupnosti: Prevozniki iz EU morajo imeti dovoljenje države, v kateri imajo svoj sedež, in kopijo licence Skupnosti med vožnjo vedno pri sebi.
- Kabotaža: Prevozniki iz EU lahko zaenkrat še vedno izvajajo kabotažo v Združenem Kraljestvu.
- Dokumentacija v zvezi z voznikom in vozilom: Prevozniki iz EU, ki prevažajo blago v, iz ali skozi Združeno Kraljestvo, morajo predložiti dokazilo o zavarovanju vozila za svoje vozilo in prikolico.
Od 2. novembra 2020 je na britanskih počivališčih na avtocestah in številnih mejnih prehodih na voljo tudi 45 svetovalnih centrov. Namen teh je voznike v različnih jezikih obveščati o vseh spremembah in v prihodnje obveznih dokumentih.
Od januarja 2021 bo logistika v Evropi in Veliki Britaniji bolj zapletena kot kdajkoli prej, saj je vedno bolj očitno, da je zelo verjeten brexit brez dogovora. Kot previdnostni ukrep je nemška industrijska in trgovinska zbornica IHK izdelala spletno mesto, kjer so povzete vse prihajajoče spremembe, ki so pomembne za prevozniška podjetja. Vsem strankam podjetja TIMOCOM priporočamo, da slednje redno preverjajo.