TIMOCOM 06.02.2025
8

Logistični trendi 2025: 10 tez o prevozniškem trgu

Logistični trendi: Razvoj prevozniških cen, digitalizacija in avtomatizacija s pomočjo umetne inteligence in drugo

Interview + add Text - Gunnar Gburek - SI - 900x600px-web

Današnji logistični izzivi za špedicije in prevozniška podjetja bodo postali logistične ovire trgovine in industrije v prihodnosti. 

Veliko napovedi v zvezi z razvojem prevozniškega trga, ki jih je podjetje TIMOCOM objavilo ob koncu leta 2023, se je leta 2024 uresničilo. Na primer razvoj logističnih stroškov v letu 2024 in vse večji pomen delnih in dokladov, pa tudi povečanje stečajev in zapiranja podjetij v prevozniškem sektorju. 

Novo ustanovljena podjetja in odkupi podjetij so bili na trgu redki, tako da so se skupne kapacitete zmanjšale. Stalno pomanjkanje voznikov bo tudi v letu 2025 ta trend verjetno še dodatno pospešilo, UI v logistiki pa ne bo rešitev za vse težave.

Kako gleda Gunnar Gburek, predstavnik za odnose z javnostmi v podjetju TIMOCOM, na razvoj logistike v Nemčiji in Evropi v prihajajočem letu in na kaj bi se morala podjetja pripraviti, je predstavil v 10 tezah za transportno industrijo za leto 2025. Poglejte si v bližnjo in daljno prihodnost logistike!

To so najpomembnejši trendi za logistiko v letu 2025:

 

Še vedno bo primanjkovalo usposobljenih voznikov in disponentov in tega (še) ne bo nadomestila UI v logistiki.

V letu 2025 še vedno ne bo na voljo novih in predvsem dovolj usposobljenih voznikov na trgu. Enako velja tudi za disponente v špediciji. Čeprav številna podjetja za programsko opremo ponujajo rešitve za razbremenitev disponentov z UI, bo do njene širše uporabe v špedicijah minilo še kar nekaj časa. In še po tem je vprašljivo, ali lahko dejansko popolnoma nadomesti pomanjkanje kadra. 

O avtonomnih tovornjakih v letu 2025 prav tako še ne bomo razpravljali, tako da ostajajo vsepovsod prisotni običajni tovornjaki. Zato je pomembno, da še naprej dobro ravnate z obstoječimi zaposlenimi in jim izkazujete hvaležnost – to je, mimogrede, potrebno za celotno družbo, saj je njihovo delo prav tako sistemsko pomembno kot delo zaposlenih v policiji, gasilstvu ali zdravstvu.

Cene prevozov naraščajo zaradi pomanjkanja kapacitet

Zaradi stalnega zmanjševanja kapacitet ob enakih prevozniških potrebah bo prišlo do boja za kapacitete in bo za kratkoročne prevoze treba ponujati višje cene.  To je še posebej slabo za špedicije, ki imajo podpisane dolgoročne pogodbe po trenutnih cenah. Zaradi sezonskih nihanj bodo sicer prišle cenovno bolj ugodne faze, vendar raven na splošno ostaja in bo še naprej ostala nad tisto iz preteklih let. 

V kolikor bo povpraševanje po tovornem prostoru v letu 2025 zaradi rahle gospodarske rasti naraslo, pa bi lahko stalno pomanjkanje tovornega prostora in s tem povezane visoke cene povzročile, da se bodo posamezna nova podjetja v razcvetu morala posloviti. Blaga, ki ne pride do stranke, tudi ni mogoče zaračunati. Zagotavljanje kapacitet na podlagi dobrega ravnanja s ponudniki storitev ostaja na dnevnem redu. Premik s trga kupca na trg prodajalca postaja vse bolj očiten.

Še več stečajev in zapiranja podjetij

Kljub višanju cen za prevoze na koncu vedno več prevozniškim podjetjem ostane manj, saj cene komaj še pokrivajo povišanje stroškov. Nekateri med njimi zabredejo v poslovne težave in celo bankrotirajo, drugi pa se bede rešijo tako, da poskušajo prodati svoje podjetje. 

To pa uspe le redko komu, saj tudi večja podjetja nimajo interesa, da bi se širila z nakupi. Druga težava za mnoga mala podjetja je dejstvo, da naslednje generacije skorajda ne želijo nadaljevati družinskega podjetja. Ob koncu leta 2025 bo bistveno manj prevozniških podjetij, kot jih je danes in temu primerno bodo tudi zmanjšane kapacitete. 

Naraščajoči stroški energentov otežujejo dolgoročne pogodbe

Kadrovski in operativni stroški so v letu 2024 močno narasli. Ta trend se bo predvsem na področju cen energentov in dizla nadaljeval tudi v letu 2025 zaradi vedno večjega števila kriz in verjetnega nadaljevanja vojn po svetu. Prevozna in špedicijska podjetja bo to občutno obremenilo in dodatno zmanjšalo že tako nizke stopnje dobička. Zato bodo želela zmanjšati svoje tveganje pri dolgoročnejših pogodbah, bodisi s strožjimi klavzulami o eskalaciji cen dizla ali drugimi spremenljivkami.

Prav tako je verjetno, da se bodo nekateri na splošno redkeje prijavljali na dolgoročne razpise in bodo namesto tega na trgu iskali kratkoročne, donosne in manj tvegane ponudbe. Zaradi pomanjkanja transportnih kapacitet je za mnoge naročnike to edini način, da dobijo tovorne prevoznike, zlasti v konicah okoli velike noči ali božiča. Seveda so pogoji drugačni od tistih v okvirnih pogodbah, od katerih nekatere veljajo več kot eno leto.

Manj polnih nakladov in več prevozov delnih nakladov

Gospodarstvo stagnira, zato se absolutni obseg transporta v letu 2025 vsaj v Nemčiji na splošno skoraj ne bo povečal. Vendar pa se pričakuje, da se število pošiljk ne bo zmanjšalo, temveč bodo proizvodna podjetja preprosto prisiljena naročati manjše pošiljke. 

To pa pomeni manj delnih nakladov, enostavni polni nakladi (FTL) pa bodo redkejši. To bo za naročnike dražje, ponudniki storitev pa bodo imeli bistveno več dela. Nenazadnje bo to žal povzročilo tudi povečanje števila praznih voženj, kar je ravno nasprotno od tega, kar si želimo! 

Za rešitev težav s kapacitetami sta potrebna sodelovanje in povezovanje

Zaradi nenehnega pritiska na transportne kapacitete in stroške vse več podjetij razmišlja o tesnejšem povezovanju med seboj in medsebojni pomoči. V teh težkih, kompleksnih in negotovih časih se mnogi zavedajo, da sami težko napredujejo. Za to je potrebnega več sodelovanja. 

Toda različni sistemi med podjetji otežujejo komunikacijo, medijske motnje pogosto povzročajo napake, ročni logistični procesi pa komaj še povezujejo razpoložljive človeške vire. Zato postajajo vse bolj pomembni vmesniki in digitalne platforme. Čeprav to povečuje transparentnost in ogroža zaščito strank, ki tradicionalno prevladuje v logistični industriji: Omejene kapacitete lahko predvidoma pomenijo tveganje za izgubo naročnikov. Tudi v letu 2025 bo treba postoriti še veliko. 

Zamrznitev Zakona o potrebni skrbnosti v oskrbovalnih verigah je le kratkoročna rešilna bilka

Začasna razveljavitev Zakona o potrebni skrbnosti v oskrbovalnih verigah (LkSG) zagotavlja le kratkotrajno razbremenitev in rešilno bilko. Zahteve bodo namreč ostale v veljavi tudi brez nadzora, nadaljnji predpisi o skladnosti pa bodo pomenili dodatno obremenitev. Zato večjega zmanjšanja birokracije tudi v letu 2025 ne bo. 

Razočaranje, da velik del birokracije pade na ramena malih in srednjih podjetij, ki niso neposredno prizadeta, povzroča vse več nezadovoljstva in večji pritisk na prevozniška združenja. Slednja se bodo prva soočila z neučinkovito politiko. In to se verjetno ne bo spremenilo niti do konca leta 2025. Prav tako še ni jasno, ali bo lahko večjo preglednost zagotovil vsaj Zvezni urad za gospodarstvo in nadzor izvoza (BAFA), ki je napovedal pomoč na področju LkSG. 

Zdaj je vsaj uradno potrjeno, da je vsaj na področju direktive CSRD podatek o izpustih CO2 na podlagi ocenjenih vrednosti dopusten. Razprave o slabostih v primerjavi s tujimi konkurenti, kjer se zahteve sploh ne izvajajo ali pa se ne upoštevajo dosledno, bodo zagotovo ostale aktualne še naprej.

Omejena uporaba električnih in vodikovih tovornjakov 

V letu 2025 bomo nadalje priča prvim poskusom uporabe vozil z nizkimi emisijami. Predvsem srednje velika in velika prevozniška podjetja so začela s praktičnimi preizkusi novih pogonskih tehnologij. V letu 2025 bodo še naprej širili testne vožnje, kjer menijo, da je koristno in kjer bodo prejeli vozila od proizvajalcev originalne opreme. 

Vendar pa ostaja negotovo, katera tehnologija bo na koncu prevladala. Zato še ni pričakovati pomembnega vpliva na zmanjšanje CO2. Predvsem za industrijo in trgovino pa bo njihova uporaba glede na smernice CSRD vedno bolj pomembna. 

Pri tem bi lahko imelo večjo vlogo nadomestno dizelsko gorivo HVO-100, če bi bilo na voljo v večjih količinah kot okolju prijazno gorivo. Kljub številnim pomislekom se to trenutno zdi bolj izvedljivo kot hitra širitev vodikovih ali električnih polnilnic.

Brez porasta železniškega prevoza

Železniški prevoz prikolic oziroma blaga se v prihodnjem letu ne bo bistveno povečal, pa ne le zaradi infrastrukturnih ovir. Tudi železnice imajo težave pri iskanju zadostnega števila novih, usposobljenih sodelavk in sodelavcev. Kombinirani prevoz bo napredoval le, če bodo tovorni prevozniki vse bolj širili svoje kapacitete s priklopniki z dvigalom.

Vsaj v prvi polovici leta bo tukaj še vedno čutiti nekaj zadržkov. Šele ko se bo gospodarska proizvodnja spet povečala, bodo prevozna podjetja zopet začela več vlagati. A le če bodo politiki bistveno izboljšali okvirne pogoje, bo to dolgoročno vzdržno vplivalo na spremembe v prometu. 

V občutno povečanje prometa posameznih vagonov ali skupin vagonov verjamejo le same železnice ali neomajni optimisti. Delovanje železniškega prometa v tem sektorju je preslabo, proti spremembam pa govorijo tudi vse manjše pošiljke, pa naj bodo spremembe še tako smiselne in okolju prijazne.

Nevarnost kibernetskega kriminala v nezaščitenem okolju

S pomočjo tehnološkega napredka, kot so sistemi umetne inteligence in njihova uporaba, kriminalci vse lažje najdejo nove načine za prevare in goljufije. 100-odstotne zaščite ves čas ne more zajamčiti nihče. Zato varnost sistemov IT zahteva stalne ukrepe in redne posodobitve ter izredno pozornost zaposlenih. 

To pa je ravno za majhna podjetja velika finančna obremenitev in obremenitev osebja. V transportnem sektorju bi morala biti podjetja predvsem pri ponudbah domnevno uglednih ponudnikov storitev ali naročil po elektronski pošti zelo previdna in podrobno preverjati podatke. Žal bodo tudi v letu 2025 primeri, ko bodo kibernetski kriminalci našli »odprta vrata« izven varnih platform in trgov. To bi lahko preprečili le, če bi v logističnem sektorju uporabljali varne digitalne rešitve, načine in omrežja preverjenih ponudnikov, ki zagotavljajo večjo varnost. 

O avtorju: Gunnar Gburek

Diplomirani ekonomist, ki se je med študijem osredotočal na trgovino in logistiko, ima večletne izkušnje v logistiki, med drugim kot direktor ponudnika logističnih storitev Hasenkamp, specializiranega za dobavo trgovcem in zasebnim strankam, in nazadnje kot področni vodja logistike pri združenju Bundesverband Materialwirtschaft, Einkauf und Logistik e.V. (BME). Od konca leta 2016 je predstavnik podjetja in predstavnik za odnose z javnostmi podjetja TIMOCOM.

Morda vas bo zanimalo tudi to:

Postanite poznavalec panoge

Redno prejemajte relevantne članke, dragocene strokovne prispevke in ekskluzivna poročila uporabnikov!


Prijava na e-novice

Pop-up image - Logistic
Želite postati strokovnjak na področju logistike?

Prejemajte naše novice s področja logistike neposredno v svoj poštni nabiralnik. Bodite med prvimi, ki bodo izvedeli za naše izdelke in posodobitve.

Na začetek