Izmenjava palet v prevozništvu in logistiki: Na kaj morate paziti
Pri dostavi so palete skupaj z blagom predane stranki, voznik tovornega vozila pa nato na vozilo naloži enako število praznih palet. Takšna je vsaj ideja o evropskem paletnem poolu. Čeprav se sliši enostavno, lahko vseeno pride do težav. Zaupali vam bomo, kje v izmenjavi palet se skrivajo pasti in na kaj morate paziti.
Dimenzije palete so običajno 120 x 80 cm, nosilnost pa do 1,5 ton. Pri prevozu in skladiščenju blaga je paleta nepogrešljiva. Večina ob omembi palete pomisli na leseno paleto, predvsem zato, ker je postalo v zadnjih letih pohištvo izeuro palet zelo priljubljeno. Model iz lesa je tudi najbolj znan. Je standardna paleta, zgrajena po specifikacijah Evropskega paletnega združenja (EPAL) in na zunanji strani označena z oznakami EUR in EPAL.
Paleta za večkratno uporabo je na voljo tudi iz plastike. V drugih evropskih državah so takšne palete bolj priljubljene. V Nemčiji se pri prevozu blaga uporabljajo skoraj izključno lesene palete. Na voljo so v treh kakovostnih razredih: »Nova«, »kot nova« in »rabljena, toda primerna za izmenjavo«. Poškodovane euro palete smejo popravljati podjetja, ki so licencirana s strani EPAL, če pa so poškodovane preveč, so odstranjene iz sistema izmenjave.
Zakaj izmenjava palet?
Proizvedeno blago je treba seveda tudi prevažati, da lahko pride do kupcev. Za varen prevoz v tovornem vozilu se blago večinoma zapakira na tako imenovane palete Europool, nakar se slednje trdno privežejo in naložijo na tovorno vozilo. V takem primeru bi na primer prazno tovorno vozilo s praznimi paletami pripeljalo do nakladalnega mesta in prazne lesene nosilce bi zamenjali za blago, ki je že zapakirano na paletah. V naslednjem koraku voznik tako naloženo tovorno vozilo odpelje do dogovorjenega mesta razkladanja. Blago se dostavi na paletah, v zameno pa tovorno vozilo odpelje enako število praznih palet. S tem naj bi zagotovili, da je na voljo dovolj nosilcev tovora.
Toda v tej navidezno enostavni izmenjavi palet se skrivajo tudi pasti: za prevozniško podjetje kot prejemnikom naročila, za voznika, ki izvaja naročilo in prejemnika dostavljenega blaga. Predstavili smo jih v treh ovirah:
Vprašanje kakovosti
Kdo odloča, katera paleta je primerna za izmenjavo?
Izmenjava je določena na tako imenovanem potrdilu o paletah. Zakaj potrdilo o paletah? Na kraju razkladanja se morata voznik in prejemnik blaga strinjati o številu palet, ki jih je treba izmenjati. Za izmenjavo so primerne samo palete s statusom nova, kot nova ali rabljena. Toda, kdo odloča o kakovosti palete? Vsak voznik in vsak prejemnik. Če na primer prejemnik zavrne paleto, ker meni, da ni več primerna za uporabo, lahko pride do težav v postopku izmenjave. Prejemnik lahko nato vztraja, da mu voznik naslednjič dostavi paleto ustrezne kakovosti. Tako nastanejo tako imenovani paletni dolgovi.
Vprašanje količine
Koliko palet mora voznik tovornega vozila oddati?
Najpogostejši primer, ki preprečuje, da bi prevoz potekal brez težav: Voznik tovornega vozila mora poleg svojega tovora prepeljati še ustrezno število praznih palet. Nekateri prejemniki blaga palete izmenjajo, nekateri pa ne. Pogoji so lahko pri vsak stranki drugačni. Če voznik ne pripelje praznih palet za izmenjavo, ker na primer na zadnjem razkladalnem mestu ni dobil palet nazaj, mora pri naslednjem natovarjanju zabeležiti »paletni dolg«. Zavezati se mora, da bo palete dostavil kasneje, za nazaj. To pomeni več dela v prevozniškem procesu.
Koliko palet lahko voznik tovornega vozila vzame s sabo?
Po načelu izmenjave naj bi voznik tovornega vozila po dostavi blaga nosilce tovora odpeljal s sabo. Prejemnik na razkladalnem mestu sicer prevzame blago, vendar vozniku tovornega vozila ne preda pravilne količine palet v ustrezni kakovosti. To pomeni, da palete sploh niso predane ali je predano nepravilno število palet ali pa so palete poškodovane. Manjkajoče število je treba zabeležiti na potrdilu o paletah in to kasneje razrešiti. Tudi če sta število in kakovost vrnjenih palet ustrezna, je pogosto čas na rampi tako kratek, da prejemnik prazne palete naloži kar v tovorno vozilo. Vnosi na potrdilu o paletah so lahko deloma nepravilni.
Na splošno je lahko ročna izmenjava palet precej nepraktična. Zaradi nje se v dobavni verigi pojavljajo napake. Vsaj za upravljanje transportne embalaže bi se lahko v prihodnje znebili papirnatega potrdila o paletah. S pomočjo digitalizacije se izmenjava palet nenehno poenostavlja. Kmalu ne bo več potreben zapleten postopek s papirjem in pisalom. Podjetja, kot sta na primer PAKi ali inter.PAL, omogočajo poenostavitev potrdila o paletah, ki ga je mogoče digitalno izdati in upravljati. To je tudi potrebno, saj skoraj nobeno drugo področje v prevozništvu ne potrebuje izboljšav bolj kot postopek izmenjave palet.