Logistika 25.01.2023
5

Pregled trga: 6 logističnih trendov v letu 2023

Logistiktrends_2023_Blog_Presse_900x600px

Špediterji in prevozniki, ki so želeli leta 2022 uspeti na trgu, so morali biti prilagodljivi in reagirati na številne spremembe in izzive. Kaj pa leto 2023? Kam se bo razvijala logistična panoga v vedno bolj digitalni svetu? V tem članku bomo pogledali, katerih logističnih trendov v letu 2023 ne smete spregledati.


1. Trajnostna logistika in trgovanje z emisijami

Boj proti podnebnim spremembam postaja vedno bolj nujen tudi iz gospodarskega vidika. Ključni dejavnik pri tem je trgovanje z emisijami v EU (EU ETS). Ta sistem zavezuje podjetja, da kupijo dovoljenja oziroma certifikate, ki jasno določajo dovoljeno količino emisij – in jih s tem omejijo.

"Podjetja so vedno bolj pozorna na svoj ogljični odtis. Tu ne govorimo le o različnih vrstah prevozov in o novih generacijah tovornjakov, temveč tudi o osvetlitvi in fotonapetosti skladišč ali v „yard-managementu" oziroma upravljanju skladišč, pravi Marc Kohlsdorfer, vodja tima za ključne stranke v podjetju TIMOCOM.

V Nemčiji je s 1. januarjem 2023 začel veljati prvi del Zakona o dobavnih verigah, s čimer se povečuje "zavezanost za varovanje okolja in človekovih pravic" po celotnih dobavnih verigah. Če je slovensko podjetje del dobavne verige, ki sega v Nemčijo, je dobro veljavni zakon poznati. »Za razliko od podjetij, ki so neposredno podvržena zakonu, dobavitelji sami ne morejo biti kaznovani ali izključeni iz oddaje javnih naročil.« (Odgovor nemške zvezne vlade z dne 19. aprila 2021, tisk 19/27707, str. 4). Vendar pa vseeno velja nekaj priporočil. Več so o njih napisali tukaj:

https://slowenien.ahk.de/sl/infocenter/novice-podrobno/zakoni-o-dobavnih-verigah-povod-za-razprave#:~:text=Kaj%20to%20pomeni%20za%20slovenska%20podjetja%3F%C2%A0

Ta nemški zakon je prinesel tudi osnutek zakona, ki bo veljal za celo Evropo. Evropska komisija je tako 23. februarja 2022 sprejela predlog o spoštovanju človekovih in okoljskih pravic v dobavnih verigah, ki bo pomembno vplival na evropsko logistiko, če bo sprejet kot zakon.


2. Prilagoditev prevozne logistike

Čista analogna transportna logistika ne more več biti kos razvoju trga od leta 2022 naprej. Tisti, ki želijo ostati na trgu tudi v prihodnosti, morajo spremembe in izzive dojemati kot priložnost, da si s pripavo in digitalnimi orodji zavarujejo svoje dobavne verige. To vključuje raznolikost logističnih partnerjev, izgradnjo transparentne komunikacije, inteligentno gradnjo skladiščnih površin in iskanje predvsem lokalnih dobaviteljev - ter multikanalno logistiko, ki podjetju zagotavlja prilagodljivost in zanesljivost.


3. Logistični trend - internet stvari (IoT) in robotizacija

Že danes so v uporabi pametne naprave, ki z uporabo programske opreme v oblaku opravljajo procese ali delijo vse vrste informacij. Pametni senzorji na kontejnerjih lahko poleg lokacije zajemajo še podatke o temperaturi, tlaku in vlažnosti tovornega prostora ter druge relevantne podatke in jih obdelujejo. Poleg transparentnega ETA (predvideni čas prihoda) to ponuja dodatne prednosti za občutljiv tovor, kot so zdravila in živila.

Tudi logistika skladiščenja se danes ne ukvarja zgolj s spremljanjem zalog. „Samostojni viličarji že zdaj prevzemajo dobrih 65 % človeškega dela in premikajo povprečno deset do petnajst palet na uro,“ je navedel DHL na spletni strani Verkehrsrundschau. Sodobne naprave se samostojno gibljejo po skladišču in lahko z uporabo kamer prepoznajo, sprejmejo in komisionirajo izdelke. Sodelovalni roboti (coboti) se uporabljajo na primer v procesih proizvodnje in skladiščenja in tesno sodelujejo z ljudmi.


4. Pametni procesi, transparentnost in brezpapirna logistika

Industrijska in trgovska podjetja potrebujejo programske vmesnike, ki povezujejo informacijsko-komunikacijske sisteme in zagotavljajo izmenjavo informacij. Cilj je transparentnost in optimizirana distribucija z digitalnim sledenjem. Logistika že dolgo ni več zgolj upravljanje rampe, ki se lahko optimizira z izračuni ETA. Transparentne in zanesljive informacije o stanju dostave so že dolgo konkurenčna prednost. Logistika je bolj kot kadar koli prej del produkta samega in se mora razumeti kot bistveni del storitve za stranke. V letu 2022 je v Nemčiji pod okriljem GS1(mednarodna organizacija za standardizacijo) in BVL (nemška agencija za kmetijstvo in prehrano) kot pilotni projekt zaživel digitalni dobavni list - še en mejnik na poti k brezpapirni logistiki.


5. Skladiščna zmogljivost: Just-in-Case namesto Just-in-Time

V letu 2023 lahko pričakujemo porast trenda "izdelki in razpoložljivost povsod". Razlog za to so pretresi v dobavnih verigah in kratkoročna povpraševanja po določenih izdelkih in surovinah, ki zelo nihajo. To so lahko medicinske maske, cepiva proti koronavirusu, čipi, les ali nazadnje UZP (utekočinjen zemeljski plin). Pretekli 2 leti sta pokazali, da izdelkov ni več mogoče zanesljivo dostaviti ad hoc. V zadnjem četrtletju leta smo imeli pred evropskimi obalami okoli 60 polno naloženih tankerjev z UZP, saj so bili zaradi političnega pritiska vsi plinski terminali do vrha napolnjeni, cene pa so v zadnjih mesecih padle. O tem je v Nemčiji poročal Handelsblatt. Zaradi te nestabilnosti in negotovosti so mnoga podjetja začela močno povečevati svoje zaloge. Skupaj z nadaljnjo recesijo in posledičnim padcem svetovnega gospodarstva bodo določeni izdelki in surovine verjetno v presežku, kot je napovedalo mednarodno finančno podjetje ING v nedavni gospodarski analizi. Just-in-Case in razpoložljivost blaga sta trenda, ki ju bomo v letu 2023 dobro občutili.


6. Micro-Fulfillment za zadnji kilometer

Spletno trgovanje cveti in je zaradi pandemije skočilo kar nekaj let v prihodnost. Zaradi tega je potreba po novih rešitvah za dostavo na zadnjem kilometru močno narasla. Še posebej v B2C razmerjih je najbolj pereče predvsem vprašanje dostave še isti dan. Zato je ključnega pomena, da je micro-fulfillment hitrejši, učinkovitejši in zanesljivejši. To vključuje sodobna skladišča, na primer nano skladišča na strateško pomembnih mestih. V nekaterih državah se uporabljajo tudi avtonomni droni za dostavo na zadnjem kilometru. Če si kot strateški cilj za leto 2023 postavljate izboljšanje učinkovitosti zadnjega kilometra, si preberite članek Več manevrskega prostora na zadnjem kilometru.


Logistični sektor bo v letu 2023 pod vplivom naslednjih izzivov: nestabilnost, trajnostnost in digitalizacija. Poleg očitnih trendov in sprememb, kot je na primer Zakon o dobavnih verigah, se morajo podjetja še bolje pripraviti na neznana tveganja po vsej dobavni verigi. To lahko storijo s ponujanjem dodatnih skladiščnih površin prek TIMOCOMOVE skladiščne borze, z vključevanjem novih partnerjev prek borze za transport ali z boljšo uporabniško izkušnjo s pomočjo transparentnih podatkov.

Postanite poznavalec panoge

Redno prejemajte relevantne članke, dragocene strokovne prispevke in ekskluzivna poročila uporabnikov!


Prijava na e-novice

Pop-up image - Logistic
Želite postati strokovnjak na področju logistike?

Prejemajte naše novice s področja logistike neposredno v svoj poštni nabiralnik. Bodite med prvimi, ki bodo izvedeli za naše izdelke in posodobitve.

Na začetek